Zichtbaar in het straatbeeld, betrokken bij de samenleving

Actueel

Onze bushokjes en reclamevitrines zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Je ziet ze in grote steden en kleine dorpen. Maar RBL wil méér zijn dan een herkenbaar gezicht in de openbare ruimte. We voelen ons betrokken bij de samenleving en dragen bij aan een betere wereld. Daarom steunen we goede doelen met gratis postercampagnes, zodat hun boodschap veel mensen bereikt. Vier organisaties vertellen hoe deze steun helpt om hun doelen te verwezenlijken.

Kindervallei Valkenburg

In Valkenburg aan de Geul ligt de Kindervallei, waar gezinnen met een zorgintensief kind kunnen verblijven. Ouders en kinderen genieten hier van een zorgeloze en ontspannen tijd in een van rolstoeltoegankelijke vakantieappartementen. Daarnaast is de Kindervallei een Ronald McDonald Huis: ouders kunnen hier logeren tijdens de ziekenhuis- of revalidatieopname van hun kind.

Vrijwilligers dragen iets bijzonders bij aan die beleving. “Dankzij RBL hebben we er veel vrijwilligers bijgekregen. Met gratis publicaties op de papieren en digitale borden in de regio kunnen we een succesvolle wervingscampagne voeren", vertelt assistent manager Anique Rietrae-Custers. "Het levert ons nog steeds nieuwe, enthousiaste vrijwilligers op die hun kostbare tijd bij de Kindervallei willen spenderen. Zonder deze campagne hadden we nooit zoveel mensen kunnen bereiken. De sponsoring van RBL helpt ons om zoveel mogelijk gezinnen en kinderen te ondersteunen.”

Hospice Mariaweide Venlo

“In Hospice Mariaweide breng je de laatste fase van je leven door als je weet dat je binnen drie maanden zult overlijden. Het is begrijpelijk dat mensen het liefste thuis sterven. Maar soms is dat niet haalbaar, bijvoorbeeld als de zorg te zwaar wordt. Dan biedt ons hospice een fijn alternatief”, vertelt manager Bart van der Grinten. “Iedereen is hier welkom, ongeacht achtergrond, geloof of leeftijd. Gasten én hun dierbaren komen hier tot rust. Onze 120 betrokken vrijwilligers zorgen ervoor dat iedereen een fijne laatste tijd samen heeft. Dat doen ze dag en nacht, 365 dagen per jaar. Hun inzet kost energie, maar geeft vooral veel terug.”

RBL benaderde Bart onlangs met een prachtig aanbod: gratis posters om Hospice Mariaweide meer bekendheid te geven en te benadrukken dat dit allesbehalve een kil sterfhuis is. “Het Venloos reclamebureau Luidspreker ontwierp belangeloos een kleurrijke campagne. RBL zorgde dat de posters in heel Venlo te zien waren. Dit leverde veel positieve aandacht op én nieuwe vrijwilligers. We zijn hiervoor ontzettend dankbaar. RBL heeft hiermee écht een verschil gemaakt - en zodra er weer ruimte is, hangen ze onze posters opnieuw op. Ik vind het hartverwarmend!”

De Ontdekhal Utrecht

Aan de rand van Overvecht in Utrecht kunnen kinderen ontdekken hoe leuk het is om met techniek iets te maken. In De Ontdekhal, een oud tuincentrum vol bouwketen, zaagbanken en racebanen, kunnen ze heerlijk hun gang gaan met uiteenlopende materialen, gereedschap en hun eigen creativiteit. Of ze nu het liefst een raceauto timmeren, een wiebeldier van piepschuim willen maken of een film opnemen met een green screen - hier kan het allemaal!

“Dankzij de steun van RBL zijn we nu het hele jaar door zichtbaar op 40 digitale borden verspreid door Utrecht”, vertelt manager Kasper Steenbergen. “Wat begon als een zomercampagne groeide uit tot een waardevolle samenwerking. Hierdoor vinden steeds meer kinderen en hun ouders de weg naar De Ontdekhal. Dat geldt ook voor basisscholen die hier een educatieprogramma kunnen volgen. Mede dankzij RBL kunnen we blijven groeien en nóg meer kinderen laten ontdekken hoe gaaf techniek is!”

Swim to Fight Cancer Venlo

Op 23 augustus springen zoveel mogelijk deelnemers in het buitenwater van Venlo voor de tweede editie van Swim to Fight Cancer. Dit bijzondere zwemevenement draait niet alleen om sport, maar vooral om samen strijden tegen kanker. Met elke slag en elke meter halen deelnemers donaties op voor kankeronderzoek. Door heel Nederland zijn al tientallen Swims georganiseerd, en elk jaar komen er meer bij. Meer Swims betekent méér geld voor onderzoek – en dat is hard nodig.

“Voor sommige deelnemers is het een persoonlijke strijd tegen de ziekte, voor anderen een manier om bewustzijn te vergroten. Iedereen kent wel iemand die kanker heeft (gehad)”, vertelt Bob Canters. “Dankzij de steun van RBL krijgt Swim to Fight Cancer extra zichtbaarheid in heel Venlo. Net als in 2024 sponsoren zij ons dit jaar weer. Sinds 23 februari tot aan het event op 23 augustus kom je ons tegen op tal van reclameborden in de stad. Zo zien steeds meer mensen hoe ze kunnen bijdragen aan dit belangrijke doel: door mee te zwemmen, te doneren of vriend te worden. Samen met RBL gaan wij de strijd aan tegen kanker.”